نکاتی در خصوص ارائههای استارتاپی از یک مربی ارائه
گاهی اوقات به عنوان مربی ارائه در رویدادهای استارتاپی شرکت میکنم. نتیجه تمام تلاشهای شما خودش را در “ارائه” شما نشان میدهد. برای آنکه داوران را متقاعد کنید کار شما ارزنده است، لازم است ارائه اثرگذاری داشته باشید.
برخی نکات هست که در اغلب تیمها به چشم می خورد. بهتر دیدم اینجا مطرح کنم تا وقتی ارائهای در پیش دارید، ارائهتان بتواند نظر مثبت داوران را جلب کند و متقاعدکننده باشد.
۱- رعایت زمان
در بسیاری موارد، شاهد هستیم که ارائه ها ناقص میماند، چون سخنران تلاش میکند همه مطالبی را که میداند بیان کند. درست است که تیمها میخواهند حداکثر استفاده را از زمان ببرند، اما اگر هدف شما اثرگذاری بر داوران است، ناتمام ماندن ارائه این حس را منتقل میکند که شما از قبل به ارائهتان فکر نکردهاید یا به زمان اهمیت ندادهاید.
از طرفی، بیش از حد زود تمام کردن هم هنر نیست. باید از فرصتی که در اختیار شماست بهترین بهره را ببرید.
نکته مهم: به موقع تمام کردن نباید با تند حرف زدن و عجله داشتن حاصل شود. برای اثرگذاری، باید شمرده حرف زد؛ کلمات را درست ادا کرد؛ و از سکوت، به درستی استفاده کرد. بنابراین، رعایت زمان با کاهش حجم مطلب امکانپذیر است و این موضوع، به برنامهریزی دقیق قبل از ارائه نیاز دارد. لازم است مطالب غیرضروری را از ارائه خود “حذف” کنید.
رعایت زمان با کاهش حجم مطلب امکانپذیر است و این موضوع، به برنامهریزی دقیق قبل از ارائه نیاز دارد.
٢- بیان مشکل در ابتدا
خیلی از اوقات شاهد هستیم ایدهای مطرح میشود، بدون آنکه بیان شود این ایده قرار است چه مشکلی را حل کند. گفته میشود بیان راه حل بدون بیان مشکل، مثل این است که قهوهای را دم کرده باشید ولی فنجانی برای آن تدارک ندیده باشید.
٣- بیان راه حل به طور شفاف
این مساله را در خیلی از ارائهها شاهد هستیم که اغلب، ارائه تمام میشود بدون آنکه بدانیم ارائهدهنده دقیقا چه پیشنهادی دارد. خود سخنران گمان میکند که راه حلش را گفته است، ولی بیش از آنکه راه حل را بگوید، در مورد مزایای ایده خود حرف میزند. تا زمانی که راه حل شفاف نباشد، مزیتی هم برای آن متصور نیست و اگر هم باشد، فقط رویاپردازی است.
نکته: پیش از بیان مزایای ایده خود، اول ایده را به طور شفاف توضیح دهید. همینطور طرز کار آن را، تا سایر مطالبتان باورپذیر شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.