beforeslide
  • خانه
  • مشاوره سخنرانی
  • کارگاه‌های آموزشی
  • درباره ما
  • وبلاگ
  • جستجو
  • منو

خلع سلاح مخاطبی که نمی‌خواهد ایده شما را بپذیرد

۲۱ مرداد ۱۳۹۸/0 دیدگاه /در مقالات /توسط before-admin

هنگامی که به عنوان سخنران وارد محل ارائه می‌شوید، به راحتی خود را در مرکز توجه احساس خواهید کرد؛ شما آن بالا ایستاده‌اید و مخاطبین آمده‌اند تا به شما گوش کنند. اما در اصل، شما ستاره این نمایش نیستید؛ این مخاطب است که ستاره سالن است. آن‌ها این قدرت و اختیار را دارند که ایده شما را بپذیرند، یا آن را رد کنند. شما قرار است ارائه دهید چون نیاز دارید که باورها یا رفتار آن‌ها را در زمینه خاصی تغییر دهید یا آن‌ها را به کار خاصی وادارید؛ و مردم به سختی تغییر می‌کنند. پس مهم است که بر مقاومت‌های مخاطبین غلبه کنید و کسانی را که نمی‌خواهند ایده شما را بپذیرند خلع سلاح کنید.

 

شما ستاره ارائه خود نیستید؛ مخاطب است که ستاره است.

 

پیش‌بینی مقاومت مخاطبین باعث می‌شود شما ارائه‌تان را بر مبنای آن بهبود بخشید و شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشید. با در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف و پاسخ دادن به تردیدها و ترس‌های مخاطبین، آن‌ها آماده پذیرش ایده شما خواهند شد.

 

در اینجا سه نوع مختلف مقاومت و نکاتی درباره آن خواهد آمد.

 

۱- مقاومت منطقی

هنگامی که برای سخنرانی خود را آماده می‌کنید، سعی کنید استدلال‌های مخالف با ایده خود را پیدا کنید. با بررسی مقالات و گزارش‌های مختلف، با دیدگاه‌های مختلف و روش‌های مختلف استدلال آشنا شوید و منطق‌هایی را که شما را به چالش می‌کشاند ببینید. تلاش کنید برای آن‌ها پاسخ قابل قبولی داشته باشید.

 

تحقیقی شبیه به آنچه گفته شد، شما را برای مواجهه با پرسش‌ها و نظرات متضاد آماده می‌کند و به شما درک بهتری از موضوع و شناخت بهتری از جزییات خواهد داد.

 

۲- مقاومت احساسی

آیا ذهنیت مخاطب در مورد موضوع شما به سمت خاصی سوق پیدا کرده است یا از لحاظ اخلاقی و غیر آن تعصب خاصی در این زمینه دارد؟ و آیا ایده شما با طرز تفکر فعلی مخاطب در تعارض است؟ سعی کنید از دریچه آن‌ها به موضوع نگاه کنید و احساسات مخاطب را درک کنید؛ سپس با احتیاط و دقت جلو بروید.

 

۳- مقاومت عملی

آیا از لحاظ فرایندی یا امکانات برای مخاطب شما سخت است ایده شما را به کار بندد و آنچه را می‌خواهید اجرا کند؟ قدردانی خود را نسبت به تلاش‌های مخاطب خود نشان دهید و کوشش کنید بخشی از بار مسئولیت را خودتان برعهده بگیرید. فرض کنید از تیم خود می‌خواهید شب‌ها و آخر هفته‌ها کار کنند تا به ضرب‌العجل پروژه برسید. در این صورت بیان کنید که شما نیز ۲۴ در ۷ تلاش خواهید کرد و اینکه بعد از ضرب‌العجل، زحمات آن‌ها را جبران خواهید کرد.

 

تلاش برای غلبه بر مقاومت مخاطبین شما را وادار می‌کند به طور واقعی به کسانی که برای آن‌ها ارائه می‌کنید فکر کنید و اینگونه راحت‌تر بر آن‌ها اثر خواهید گذاشت. اگر واقعا تلاش کنید از دریچه آن‌ها به دنیا نگاه کنید، این مساله موقع سخنرانی خود را نشان خواهد داد. هنگامی که دغدغه‌های مخاطب را درنظر می‌گیرید، برای مخاطب دوست‌داشتنی‌تر و قابل اعتمادتر خواهید بود. شما آن‌ها را خلع سلاح می‌کنید و آن‌ها راحت‌تر پیام شما را پذیرا خواهند بود.

 

اگر به طور واقعی به کسانی که برای آن‌ها ارائه می‌کنید فکر کنید راحت‌تر بر آن‌ها اثر خواهید گذاشت.

 

اگر شک دارید با چه نوع مقاومتی روبرو خواهید بود، موضوع را برای چند نفر دیگر توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید صادقانه شما را و ایده شما را تحت فشار قرار دهند. طبیعی است که شما آنقدر به موضوع خود چسبیده‌اید که نمی‌توانید دیدگاه‌های متضاد را ببینید. پس بهتر است از نظر دوستان و همکاران خود استفاده کنید.

 

توجه کنید که مخاطبین شما تعیین می‌کنند ایده شما بمیرد یا گسترش یابد. شما به آن‌ها نیاز دارید بیش از آنچه آن‌ها به شما نیاز داشته باشند. پس فروتن باشید. اهداف و خواسته‌های آن‌ها، در کنار تردید‌ها و ترس‌های ایشان، باید شکل‌دهنده ارائه شما باشد.

 

مخاطبین شما تعیین می‌کنند ایده شما بمیرد یا گسترش یابد.

 

ترجمه آزاد از Duarte.com

برچسب ها: متقاعدسازی, مخاطب
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • اشتراک در Pinterest
  • اشتراک در Linkedin
https://beforeslide.ir/wp-content/uploads/2019/08/boy-pushing-elephant-cartoon.jpg 400 1000 before-admin https://beforeslide.ir/wp-content/uploads/2024/08/logo_prev_ui-300x300.png before-admin2019-08-12 16:40:142019-08-12 16:40:14خلع سلاح مخاطبی که نمی‌خواهد ایده شما را بپذیرد
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
رهبران چگونه الهام می بخشند
از وسط شروع کنید!
نه کم و نه زیاد، دقیقا به اندازه کافی
نکاتی در خصوص ارائه‌های استارتاپی از یک مربی ارائه
اثرگذاری بر انواع مختلف تصمیم‌گیرندگان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • نابغه خلاق درون شما۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
  • رهبران چگونه الهام می بخشند۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
  • هر کودکی به یک قهرمان نیاز دارد۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
  • خطر یک داستان تنها۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
  • راز شاد زیستن۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
  • رشد جمعیت جهان: جعبه به جعبه۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
  • سکته‌ای که مرا به بینش درونی رساند۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
  • ۶ درس از سخنرانی دختر ۱۶ساله سوئدی در سازمان ملل۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
  • وقتی به ایمیل‌های اسپم جواب می‌دهیم۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
  • درس‌هایی از طولانی‌ترین تحقیق بر روی خوشحالی۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
سفارش برگزاری دوره آموزشی





رفتن به بالا