beforeslide
  • خانه
  • مشاوره سخنرانی
  • کارگاه‌های آموزشی
  • درباره ما
  • وبلاگ
  • جستجو
  • منو

داستان‌گویی داده: مهارتی که همه به آن نیاز دارند

۱۰ مرداد ۱۳۹۸/0 دیدگاه /در مقالات /توسط before-admin

هنگامی که شما برای یک ارائه آماده می‌شوید در گام اول انواع مختلف داده را جمع‌آوری می‌کنید؛ گام بعدی، استخراج یک ارزش از داده‌هاست. داده‌های شما ممکن است ارزش‌های بالقوه زیادی داشته باشد، اما این ارزش‌ها ساخته نمی‌شوند مگر بینش‌های درون آن کشف شوند و به گام‌های عملی تبدیل شوند.

 

دکتر هال واریان، مدیر اقتصادی گوگل در مصاحبه سال ۲۰۰۹ خود می‌گوید: “توانایی به‌کارگیری داده، شامل درک آن، پردازش آن، استخراج ارزش از آن، مصورسازی آن و ارائه آن به مخاطب، توانایی‌ای است که در دهه‌های آتی به شدت مورد نیاز خواهد بود.” وقتی امروز به این نقل قول نگاه می‌کنیم، بسیاری از کسب و کارها درستی این اظهار نظر را تایید می‌کنند.

 

توانایی به‌کارگیری داده، مهارتی است که در دهه‌های آتی به شدت مورد نیاز خواهد بود.

 

امروزه داده‌ها همه جا حضور دارند؛ و شرکت‌ها به طور جدی به دنبال افرادی می‌گردند که دارای این مهارت‌ها در خصوص به‌کارگیری داده باشند. لینکدین در سال ۲۰۱۶ گزارش داد تحلیل داده یکی از داغ‌ترین دسته‌های مهارتی است که شرکت‌ها در دو سال گذشته به دنبال آن هستند و “تنها” مهارتی است که در “تمام” کشورهای مورد بررسی، جزء چهار دسته مهارت برتر بوده است.

 

جالب آن است که در اکثر موارد، شرکت‌ها روی بخش اول ماجرا تمرکز دارند: آماده‌سازی و تحلیل داده؛ و گام نهایی، یعنی آن چیزی که باعث می‌شود “بینش” به “عمل” تبدیل شود، نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از نیروهای با مدرک دانشگاهی بالا از رشته‌های اقتصاد گرفته تا آمار و ریاضی، در انتقال بینش خود به دیگران ناکام می‌مانند. آن‌ها نیاز دارند “داده”های خود را به “داستان” تبدیل کنند.

 

نیاز به داستان‌گویان داده در آینده بیشتر هم خواهد شد. ما هر روز شاهد حجم بیشتری از شکل‌گیری بینش در میان شرکت‌ها هستیم اما تا زمانی که ما نتوانیم راه درستی برای انتقال این بینش به اطرافیان‌مان پیدا کنیم، مقدار کمی از بینش‌ها به مرحله عمل می‌رسد و این یعنی بینش ما، منجر به “تغییر” نخواهد شد. اگر یک بینش درک نشود و مورد پذیرش قرار نگیرد، هیچ‌کس آن را اجرا نمی‌کند و هیچ بهبودی حاصل نمی‌شود.

 

استفان فیو، متخصص مصورسازی داده، می‌گوید: “داده‌ها یک داستان مهم برای گفتن دارند. این شما هستید که باید به آن‌ها یک صدای واضح و متقاعدکننده بدهید”. هر بینشی که ارزش به اشتراک‌گذاری داشته باشد، احتمالا “داستان‌گویی داده” بهترین راه انتشار آن است.

 

داده‌ها یک داستان مهم برای گفتن دارند. این شما هستید که باید به آن‌ها یک صدای واضح و متقاعدکننده بدهید

 

داستان‌گویی داده چیست؟

عبارت داستان‌گویی داده شامل چند چیز است: مصورسازی داده، اینفوگرافیک‌ها، داشبوردها، ارائه داده و … داستان‌گویی داده صرفا نمایش داده در قالب چند نمودار زیبا نیست. داستان‌گویی داده یک روش ساختاریافته برای انتشار بینش‌های داده است و سه مولفه اساسی دارد: داده، مصورسازی و داستان.

 

مهم است که بدانیم این سه مولفه چگونه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و چگونه با هم کار می‌کنند. هنگامی که داستان با داده ترکیب شود، کمک می‌کند به مخاطبتان توضیح دهید چه اتفاقی درون داده‌ها در جریان است و چرا یک بینش خاص مهم است. وقتی مصورسازی با داده همراه می‌شود برای مخاطبانتان بینش‌هایی را روشن می‌کند که بدون چارت و نمودار نمی‌توانستند ببینند. بدون مصورسازی، بسیاری از الگوهای جالب توجه درون سطرها و ستون‌های جدول‌ها مخفی می‌مانند.

 

در نهایت هنگامی که داستان و مصورسازی با هم ترکیب می‌شوند می‌تواند مخاطب را به وجد آورد. به همین دلیل است که سالانه میلیاردها دلار خرج فیلم‌هایی می‌شود که ما را در ماجراجویی‌ها، زندگی‌ها و دنیاهای مختلف غرق می‌کنند.

 

هنگامی که شما داستان درست را با مصورسازی درست و در کنار داده درست به کار بگیرید، شما یک “داستان‌گویی داده” خواهید داشت که می‌تواند بر مخاطب تاثیر بگذارد و منجر به “تغییر” شود.

 

مردم به آمارها گوش می‌دهند اما داستان‌ها را حس می‌کنند.

 

ترجمه آزاد از نوشته Brent Dykes در Forbes.com

 

 

برچسب ها: داده, داستان‌گویی, مصورسازی
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • اشتراک در Pinterest
  • اشتراک در Linkedin
https://beforeslide.ir/wp-content/uploads/2019/08/7.png 960 960 before-admin https://beforeslide.ir/wp-content/uploads/2024/08/logo_prev_ui-300x300.png before-admin2019-08-01 18:36:522019-08-01 18:37:08داستان‌گویی داده: مهارتی که همه به آن نیاز دارند
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
راز موفقیت کسی که در TED، طولانی‌ترین تشویق سرپایی را از حضار دریافت کرد.
وقتی به ایمیل‌های اسپم جواب می‌دهیم
هر کودکی به یک قهرمان نیاز دارد
نابغه خلاق درون شما
سکته‌ای که مرا به بینش درونی رساند
اصول ارائه‌های علمی از سوی دانشمندان برای غیردانشمندان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • نابغه خلاق درون شما۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
  • رهبران چگونه الهام می بخشند۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
  • هر کودکی به یک قهرمان نیاز دارد۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
  • خطر یک داستان تنها۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
  • راز شاد زیستن۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
  • رشد جمعیت جهان: جعبه به جعبه۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
  • سکته‌ای که مرا به بینش درونی رساند۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
  • ۶ درس از سخنرانی دختر ۱۶ساله سوئدی در سازمان ملل۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
  • وقتی به ایمیل‌های اسپم جواب می‌دهیم۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
  • درس‌هایی از طولانی‌ترین تحقیق بر روی خوشحالی۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
سفارش برگزاری دوره آموزشی





رفتن به بالا