داستانگویی داده: مهارتی که همه به آن نیاز دارند
هنگامی که شما برای یک ارائه آماده میشوید در گام اول انواع مختلف داده را جمعآوری میکنید؛ گام بعدی، استخراج یک ارزش از دادههاست. دادههای شما ممکن است ارزشهای بالقوه زیادی داشته باشد، اما این ارزشها ساخته نمیشوند مگر بینشهای درون آن کشف شوند و به گامهای عملی تبدیل شوند.
دکتر هال واریان، مدیر اقتصادی گوگل در مصاحبه سال ۲۰۰۹ خود میگوید: “توانایی بهکارگیری داده، شامل درک آن، پردازش آن، استخراج ارزش از آن، مصورسازی آن و ارائه آن به مخاطب، تواناییای است که در دهههای آتی به شدت مورد نیاز خواهد بود.” وقتی امروز به این نقل قول نگاه میکنیم، بسیاری از کسب و کارها درستی این اظهار نظر را تایید میکنند.
توانایی بهکارگیری داده، مهارتی است که در دهههای آتی به شدت مورد نیاز خواهد بود.
امروزه دادهها همه جا حضور دارند؛ و شرکتها به طور جدی به دنبال افرادی میگردند که دارای این مهارتها در خصوص بهکارگیری داده باشند. لینکدین در سال ۲۰۱۶ گزارش داد تحلیل داده یکی از داغترین دستههای مهارتی است که شرکتها در دو سال گذشته به دنبال آن هستند و “تنها” مهارتی است که در “تمام” کشورهای مورد بررسی، جزء چهار دسته مهارت برتر بوده است.
جالب آن است که در اکثر موارد، شرکتها روی بخش اول ماجرا تمرکز دارند: آمادهسازی و تحلیل داده؛ و گام نهایی، یعنی آن چیزی که باعث میشود “بینش” به “عمل” تبدیل شود، نادیده گرفته میشود. بسیاری از نیروهای با مدرک دانشگاهی بالا از رشتههای اقتصاد گرفته تا آمار و ریاضی، در انتقال بینش خود به دیگران ناکام میمانند. آنها نیاز دارند “داده”های خود را به “داستان” تبدیل کنند.
نیاز به داستانگویان داده در آینده بیشتر هم خواهد شد. ما هر روز شاهد حجم بیشتری از شکلگیری بینش در میان شرکتها هستیم اما تا زمانی که ما نتوانیم راه درستی برای انتقال این بینش به اطرافیانمان پیدا کنیم، مقدار کمی از بینشها به مرحله عمل میرسد و این یعنی بینش ما، منجر به “تغییر” نخواهد شد. اگر یک بینش درک نشود و مورد پذیرش قرار نگیرد، هیچکس آن را اجرا نمیکند و هیچ بهبودی حاصل نمیشود.
استفان فیو، متخصص مصورسازی داده، میگوید: “دادهها یک داستان مهم برای گفتن دارند. این شما هستید که باید به آنها یک صدای واضح و متقاعدکننده بدهید”. هر بینشی که ارزش به اشتراکگذاری داشته باشد، احتمالا “داستانگویی داده” بهترین راه انتشار آن است.
دادهها یک داستان مهم برای گفتن دارند. این شما هستید که باید به آنها یک صدای واضح و متقاعدکننده بدهید
داستانگویی داده چیست؟
عبارت داستانگویی داده شامل چند چیز است: مصورسازی داده، اینفوگرافیکها، داشبوردها، ارائه داده و … داستانگویی داده صرفا نمایش داده در قالب چند نمودار زیبا نیست. داستانگویی داده یک روش ساختاریافته برای انتشار بینشهای داده است و سه مولفه اساسی دارد: داده، مصورسازی و داستان.
مهم است که بدانیم این سه مولفه چگونه در کنار یکدیگر قرار میگیرند و چگونه با هم کار میکنند. هنگامی که داستان با داده ترکیب شود، کمک میکند به مخاطبتان توضیح دهید چه اتفاقی درون دادهها در جریان است و چرا یک بینش خاص مهم است. وقتی مصورسازی با داده همراه میشود برای مخاطبانتان بینشهایی را روشن میکند که بدون چارت و نمودار نمیتوانستند ببینند. بدون مصورسازی، بسیاری از الگوهای جالب توجه درون سطرها و ستونهای جدولها مخفی میمانند.
در نهایت هنگامی که داستان و مصورسازی با هم ترکیب میشوند میتواند مخاطب را به وجد آورد. به همین دلیل است که سالانه میلیاردها دلار خرج فیلمهایی میشود که ما را در ماجراجوییها، زندگیها و دنیاهای مختلف غرق میکنند.
هنگامی که شما داستان درست را با مصورسازی درست و در کنار داده درست به کار بگیرید، شما یک “داستانگویی داده” خواهید داشت که میتواند بر مخاطب تاثیر بگذارد و منجر به “تغییر” شود.
مردم به آمارها گوش میدهند اما داستانها را حس میکنند.
ترجمه آزاد از نوشته Brent Dykes در Forbes.com
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.